Tuesday, November 14, 2006

Vegetarisk gulaschsoppa och dinkelbröd

I mitt nya, hälsosamma liv har jag börjat testa att laga lite vegetarisk mat. Inte alltid så populärt hos den övriga familjen, då sambon är en typisk köttis och mina barn korvälskare. Men några rätter går hem hos dem alla, och jag tänkte dela med mig av dem. Garanterat köttis- och barntestat med andra ord!

Vegetarisk gulaschsoppa - 4 port

1 burk kidneybönor
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
½ rotselleri
2 potatisar
2 röda paprikor
3 tsk paprikapulver
2 tsk kummin
2 tsk mejram
1 burk krossade tomater
en skvätt rött vin (om du vill)
1 liter vatten
2 tärningar grönsaksbuljong
havssalt och grovmalen svartpeppar

Tärna rotselleri, potatis och paprika. Hacka lök och vitlök. Fräs vitlök och lök, tillsätt rotselleri och potatis och låt allt fräsa en stund. Krydda med paprikapulver, stött kummin och mejram, häll i krossade tomater, vin, vatten och buljongtärningar. Koka upp och låt sjuda i 20 minuter. Tillsätt paprika och bönor och låt allt bli varmt. Smaka av med havssalt och svartpeppar.


Dinkelbröd

Den finns många varianter av den här enkla och snabba limpan, här kommer min!

½ dl rågkross
½ dl krossade linfrön
½ dl solrosfrön
½ dl russin
3 dl dinkelmjöl fullkorn
5 dl dinkelmjöl siktat
2 tsk bikarbonat
1 tsk havssalt
5 dl fil eller yoghurt (naturell)
3/4 dl brödsirap
½ dl rårörda lingon

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en 1½-liters avlång form. Blanda de torra ingredienserna, tillsätt fil, sirap och lingon. Blanda allt till en slät massa, tillsätt ev mer fil, smeten får inte vara för torr. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 55 minuter.

Mjölet kan bytas ut mot grahams- och vetemjöl, men det blir betydligt nyttigare med dinkel.

1 comment:

Anonymous said...

Den där soppan lät god, det måste jag testa!